Tuesday, October 27, 2009

infeksi & nutrisi... SEMANGAT!!!

sok aku kne sit for 2 papers...


Farmakoterapi Infeksi & Tumor 10.00am
(tp baru belajar infeksi... tumor lepas midterm...)

Nutrisi 3.15pm


2 papers yg heavy duty! aaaaa~

mengapakah perlu belajar nutrisi jugakkk~??? belajar setakat surface2 cukup laa~ apakah fungsi protein? karbohidrat terdapat dlm makanan apa? haaa... kan senang~ (ko ingat ko ngah nak amik paper Sains PMR ke skrg ni?? SPM pnye soalan Biologi lagi susah dari tuuu~!)

ni nak kena ingat balik segala jenis protein (nota protein saje 65 slides beb~), pencernaan karbohidrat, glukosa, indeks glikemik, peptin, polipeptida, pepsinogen, tripsin, siklus Kreb (Kreb's cycle), glukoneogenesis... bla bla bla...

apakah laa students yg amik nutrition or dietition kena belajar ek?? *wondering*

nutrisi... 8 soalan essay, sila jawab semua... waktu diberikan adalah 100 menit...  jawablah dengan singkat tapi jelas... nilai untuk masing2 soal sama yaitu 12,5... eh eh... t'babas!



Soal Ujian Perbaikan 09

1. Pada orang sehat, didalam tubuhnya ada mekanisme untuk mengatur level glukosa darah pada kondisi normal. Jelaskan dengan bagan, bagaimanakah tubuh mengatur mengatur level glukosa darah.


bagan tu ape weyh~??

ni soal 7 pun dia mintak bagan gak...


7. Apakah yang dimaksud dengan aktivasi enzim dan gambarkan bagannya dalam pencernaan protein.


Soal Ujian Akhir (17 Juni 2008)

1. Gambarkan bagan metabolisme LPP (Lingkaran Pentosa Phosphat). Apakah kelebihan metabolisme ini dibanding dengan Glikolisis?

8. Jelaskan dalam suatu bagan, bagaimana mekanisme Poly Unsaturated Fatty Acids (PUFA) dapat menurunkan kolesterol. (ni x belajar lg... soal UAS ni k~ aku letak sbb ada bagan kat dlm soal... hee~)


gagaga~

adakah bagan = flow chart = carta alir?? :-?

yang jelas, bagandiagram... sebab kalau dia nak diagram, dia mintak diagram... seperti dlm soal 5 ni...


5. Jelaskan dalam suatu diagram metabolisme Serat Pangan di dalam sistem pencernaan manusia.


errr~ pangan = makanan, kan??

eh eh~ diagram canne plak?? tiba2 confuse!


kalau ibu & ayah saya baca entry saya ni, mesti diorg heart attack! ngaa~ mintak selisih!!!


Ya Allah, ampunilah segala dosaku dan juga dosa dua ibu bapaku dan rahmati dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku semasa aku masih kecil!

i love u, ibuayah~
*muahx2*



lebih baik saya mula membaca skrg!


(dah laa kantoi study last minute... sempat lagi membebel kat sini... pe nak jadi laa awak niii?? ish3!)


V(^^)




UPDATE:
aku sms Niken td... ni jwpn beliau:

"Diagram,chart,structure..semacam itulah.. :) Aq lagi pakai dopping biar bisa belajar ni..minum kopi kental.."

hoho... go Niken! aku gak yg belum start belajar lg... ish3!



2 comments:

Dalila said...

Maybe lah bagan = flow chart. Mcm boleh connect lah jugak kan dgn soal tu? (Bila lah kite nk master Vocab Indo ni..isk3~!)

eh, Bagan Lalang pon boleh jugak~ Mari masak makanan bernutrisi (ok.., aku xbace lagi Nutrisi) dan berBBQ di sana lagi, sambil bermain layang2 lagi~~ :)

.: atirah :. said...

nmpknya... tebakan (ye ke tebakan?) kita t'nyata benar! ngeh3~

aaaaa~ sronot nye dpt b'BBQ di tepi pantai lagi~ especially bila ada org lain yg in charge makanan & minuman~ kita bawak perut & beli layang2 je~

aku suke!

lalala~